Gå til hovedindhold

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering (forkortes: SEO) er den proces hvor man optimerer en hjemmeside eller en webshop til at preforme bedre i søgemaskinernes rangering.

Google, Yahoo, Firefox og alverdens søgemaskiner rangerer hjemmesider ud fra kriteriet om at den hjemmeside/webshop, som leverer det bedste indhold (her forstået det mest relevante, velskrevne og originale indhold relevant for søgningen) vil blive vist øverst i søgemaskinens resultater.  

Til den almene bruger, betyder det altså at når man søger efter f.eks. ”Instagram Planning Tool” på Google, så viser Google de mest relevante, nyeste opdateret og velskrevne søgeresultater først.

 

Hvorfor er SEO vigtigt?

Som besøgende, vil man som oftest vælge én af de øverst kommende resultater og benytte den service, som hjemmesiden, virksomheden eller webshoppen udbyder. Et fåtal vil lede efter et resultat, og finde resultatet eller webshoppen troværdig, hvis Google (eller rettere: Googles algoritme) rangerer søgeresultatet i bunden af side 7.

Søgemaskineoptimering vil derfor gøre at din hjemmeside eller webshop imødekommer Googles algoritme, og derfor bliver prioriteret øverst i Googles søgeresultater, som derved vil fører til flere besøgende, flere kunder eller flere såkaldte ’leads’ (an på hvad virksomheden bag websitet ønsker af handling).

 

Selve processen

Når vi, som bureau, får en SEO opgave, foretager vi først og fremmest en dybegående analyse af det pågældende website. Her lokaliserer vi samtlige problemer, og foretager en pririotering i forhold til hvilke aspekter der bør udbedres først. Herefter arrangerer vi et møde med kunden, hvor vi forventningafstemmer i forhold til opgavens omfang, deadlines og ønsket reultat.  Herefter udformer vi et formelt tilbud, hvor prisen varierer i forhold til opgavens omfang. Takkes der herefter Ja til det givne tilbud, går vi i gang med arbejdet.

Når vi udbedre problemer på jeres website, er der endvidere mulighed for at bureauet (for en mer pris) kan producere nyt og bedre indhold til jeres site. Vi vil altid vurdere om dette er noget vi vil anbefale – men det er ikke et must. Vi kan naturligvis udbedre jeres tekniske SEO-mæssige udfordringer, og også skabe resultater på denne måde.

 

Forløbet og resultat

Når man opstarter et SEO-samarbejde, må man forvente at problemerne ikke kan udbedres på en enkelt eftermiddag. Som udgangspunkt vil arbejdet som minimum strække sig over en uges tid, og de reelle resultater vil først kunne mærkes 6 måneder efter ændringerne, da Googles algoritme skal have arbejdsro.

Vi arbejder med hhv. on-page SEO (herunder teknisk SEO) samt off-page SEO.

On-page SEO dækker over både det indholdsmæssige på hjemmesiden: tekster, billeder, billedtekster o.lign. men herunder også teknisk SEO, som bl.a. dækker over følgende:

  • Kodeoptimering

  • Serveren (herunder Cachelagering, Server Cache & Browser Cache) 

  • SSL Certifikater 

  • Redirects 

  • Robot txt, noindex og .htaccess/web.config

  • Sitemaps

  • Sprogversionering og SEO (på hhv. forskellige domæner, samme dømæne eller subdomæner). 

  • URL-opbygning

  • HTML Sitemap 

  • Mega Menu

  • Webadressens længde

Off-page SEO omhandler eksterne links, samt andre eksterne signaler.

 

Er du i tvivl om hvorvidt søgemaskineoptimering er det, som dit site har brug for? Så kontakt Provi Reklamebureau!