Gå til hovedindhold

Søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering (forkortes: SEO - Search Engine Optimization) er den proces, hvor man optimerer en hjemmeside eller webshop til at forme bedre i en søgemaskines visning, og dermed opnår bedre og oftere visning til flere potentielle besøgende.

Google, Yahoo, Bing og alverdens søgemaskiner rangerer hjemmesider ud fra kriteriet om, at den hjemmeside/webshop, som leverer det bedste indhold (her forstået det mest relevante, velskrevne og originale indhold relevant for søgningen) vil blive vist øverst i søgemaskinens resultater.  

Til den almene bruger betyder det, at når man søger efter f.eks. ”Instagram Planning Tool” på Google, så viser Google de mest relevante, nyest opdateret og velskrevne søgeresultater først.

Søgemaskineoptimering er et udtryk for, hvor synlig din hjemmeside er i de forskellige søgemaskiner der er. Det er en ongoing proces - hvis man vel og mærke vil have maksimal synlighed.

Hvorfor er SEO vigtigt?

Som besøgende, vil man som oftest vælge én af de øverst kommende resultater og benytte den service, som hjemmesiden, virksomheden eller webshoppen udbyder. Et fåtal vil lede efter et resultat, og finde resultatet eller webshoppen troværdig, hvis Google (eller rettere: Googles algoritme) rangerer søgeresultatet i bunden af side 7.

Søgemaskineoptimering vil derfor gøre at din hjemmeside eller webshop imødekommer Googles algoritme, og derfor bliver prioriteret øverst i Googles søgeresultater, som derved vil føre til flere besøgende, flere kunder eller flere såkaldte ’leads’ (alt efter hvad virksomheden bag websitet ønsker af handling).

 

Selve processen

Når vi, som bureau, får en SEO opgave, foretager vi først og fremmest en dybegående analyse af det pågældende website. Her lokaliserer vi samtlige problemer, og foretager en prioritering i forhold til hvilke aspekter, der bør udbedres først. Herefter arrangerer vi et møde med kunden, hvor vi forventningafstemmer i forhold til opgavens omfang, deadlines og ønsket reultat.  Herefter udformer vi et formelt tilbud, hvor prisen varierer i forhold til opgavens omfang. Takkes der herefter Ja til det givne tilbud, går vi i gang med arbejdet.

Når vi udbedrer problemer på jeres website, er der endvidere mulighed for at bureauet kan producere nyt og bedre indhold til jeres site. Vi vil altid vurdere om dette er noget vi vil anbefale – men det er ikke et must. Vi kan naturligvis udbedre jeres tekniske SEO-mæssige udfordringer, og også skabe resultater på denne måde.

 

Forløbet og resultat

Arbejdet med SEO er en langvarig proces, da man er underlagt søgemaskinernes nåde. Der kan derfor til tider gå forholdsvis lang tid inden resultaterne viser sig for alvor, men når det gøres rigtigt, er det absolut ventetiden værd! Det er endvidere en absolut nødvendighed, da trafikken fra søgemaskinerne udgør en meget væsentlig del af de fleste hjemmesider/webshops indkommende trafik. Denne trafik er gratis, men for at opnå dette, må der investeres i at få de optimale resultater.

Vi arbejder med hhv. on-page SEO (herunder teknisk SEO) samt off-page SEO.

On-page SEO dækker over både det indholdsmæssige på hjemmesiden: tekster, billeder, billedtekster o.lign. men herunder også teknisk SEO, som bl.a. dækker over følgende:

  • Kodeoptimering

  • Serveren (herunder Cachelagering, Server Cache & Browser Cache) 

  • SSL Certifikater 

  • Redirects 

  • Robot txt, noindex og .htaccess/web.config

  • Sitemaps

  • Sprogversionering og SEO (på hhv. forskellige domæner, samme domæne eller subdomæner). 

  • URL-opbygning

  • HTML Sitemap 

  • Mega Menu

  • Webadressens længde

Off-page SEO vedrører etableringen af relationer mellem websteder, også kaldet linkbuilding og vigtigst af alt - kvaliteten af disse!

Er du i tvivl om hvorvidt søgemaskineoptimering er det, som dit site har brug for? Så kontakt Provi Reklamebureau!