Nye regler for geoblocking! Er din webshop klar til salgspligt? | Provi Gå til hovedindhold
Geoblokering: åbning af e-handelen i EU
7 November 2018

Nye regler for geoblocking! Er din webshop klar til salgspligt?

Den 3. december 2018 træder EU’s forordning 2018/302 om uberettiget geoblokering i kraft, og det stiller en række krav til din webshop – blandt andet må du ikke afvise at sælge til kunder i lande, hvor du ikke leverer.


Hvem gælder reglerne for?

Reglerne gælder for alle virksomheder, der driver onlinesalg til forbrugere og til erhvervsdrivende slutbrugere. Nogle af reglerne gælder også for offlinesalg.


Hvad er Geoblocking?

Hvis virksomheder forskelsbehandler mulige kunder fra andre EU-lande på grund af deres nationalitet, bopæl eller hjemsted, geoblocker de. Det er ulovligt, når de nye regler træder i kraft.

Konkret betyder det, at det eksempelvis er ulovligt at blokere eller omdirigere kunder til en anden webside på grund af kundens nationalitet, bopæl eller hjemsted. Hvis du bruger omdirigering, skal du derfor indrette din hjemmeside med en funktion, der gør, at kunderne kan acceptere omdirigering, inden de sendes videre. Man må heller ikke tilbyde EU-borgere andre betingelser for køb, end de betingelser, der gælder for lokale kunders køb. Det er også imod reglerne ikke at tage imod betalingskort udstedt i et bestemt land.


Du kan ikke nægte at sælge til forbrugere i EU

De nye regler betyder også, at du ikke kan nægte at sælge til forbrugere i EU-lande, som du ikke leverer til. Du bliver dog ikke forpligtet til at levere i nye lande.

Det betyder, at en forbruger fra et EU-land, hvor du ikke leverer, kan købe hos dig, hvis forbrugeren kan anvise en leveringsadresse i et af de lande, hvor du leverer. Hvis du tilbyder afhentning fra et pickup-point – for eksempel din fysiske butik – kan forbrugeren også selv arrangere afhentning af varen og videre transport til sit eget hjemland.


Hvad betyder alt dette for din webshop?

  • Har du opsat automatisk omdirigering af kunder baseret på deres IP-adresse, skal du ændre dette. Kunden skal i fremtiden give samtykke til, at de sendes til en anden sprogversion af dit website. De skal dog kun give samtykke første gang. Ved efterfølgende besøg, kan du sagtens sende dem direkte til den først valgte version.
  • Du skal tydeligt informere omkring leveringsmuligheder og -restriktioner, så kunden kan se, til hvilke lande du leverer. Kunden skal have mulighed for selv at arrangere transport, såfremt du ikke leverer til deres land, men du er ikke forpligtet til at hjælpe med dette.
  • Du skal sikre, at kunder som har valgt en specifik sprogversion, stadig kan få nem adgang til den version, de oprindeligt søgte. De skal desuden altid have mulighed for at trække deres samtykke omkring omdirigering tilbage.
  • Dit check-out flow skal tage højde for udenlandske adresseformater ved faktureringsadressen. Formatet til leveringsadressen må dog gerne udelukkende være tilpasset de lande, du leverer til.

De nye regler gælder både for B2C og til dels også for B2B, hvis virksomheden, der køber, er slutbrugeren på produktet. Dog er enkelte copyright-beskyttede tjenester undtaget, såsom e-bøger, software, online musik osv., samt transport, sociale ydelser og lignende.


Læs mere

Dansk Erhverv har lavet en praktisk vejledning om, hvordan de nye regler skal gennemføres (på engelsk) - FAQ on the implementation of the Geoblocking.

Du kan læse mere om forordningen ved at klikke her.